باروري جنس ماده بدون دخالت جنس نردر ایران !

عضو گروه جنين شناسي پژوهشگاه رويان با اشاره به موفقيت هاي اين پژوهشگاه در زمينه باروري با حذف اسپرم گفت: فردي که متولد مي شود نيمي از ماده ژنتيکي خود را از مادر و نيمي ديگر را از پدر دريافت مي کند.

پژوهشگران پژوهشگاه رويان طي اجراي پروژه اي موفق شدند بدون حضور اسپرم اقدام به باروري جنس ماده کنند که اين روش در احياي حيوانات در حال انقراض و توليد دارو به کار مي رود.


به گزارش مهر، اعظم دالمن در حاشيه ششمين سمپوزيوم جنين شناسي در جمع خبرنگاران شبيه سازي را توليد مثل غير جنسي توصيف کرد و افزود: در لقاح طبيعي موجود زنده از طريق ممزوج شدن تخمک و اسپرم متولد مي شود ولي در شبيه سازي، اسپرم حذف مي شود و به جاي آن يک سلول سوماتيک به جاي اسپرم استفاده مي شود.


وي با بيان اينکه سلول سوماتيک با تخمکي که ماده ژنتيکي آن خارج شده است ممزوج مي شود اظهار داشت: با توجه به نوع هدفي که از شبيه سازي داريم،  فرايند لقاح انجام مي شود. در صورتي که درصدد توليد موجود زنده دقيقا شبيه اولين نمونه (مانند حيوانات در حال انقراض) باشيم، يک موجود زنده توليد مي شود ولي اگر قرار است شبيه سازي درماني داشته باشيم سلول هاي بنيادي توليد مي شود که بتوان به انواع بافت تمايز داده و براي فرد در صورت لزوم استفاده شود.


عضو گروه جنين شناسي پژوهشگاه رويان  با اشاره به موفقيت هاي اين پژوهشگاه در زمينه باروري با حذف اسپرم گفت: فردي که متولد مي شود نيمي از ماده ژنتيکي خود را از مادر و نيمي ديگر را از پدر دريافت مي کند. ما در اين تحقيق با حذف ماده ژنتيکي مادر و پدر با استفاده از يکي از سلولهاي مادر که داراي ماده ژنتيکي کامل است اقدام به باروري مي کنيم.


وي با تاکيد بر اينکه مادر بدون حضور اسپرم بارور مي شود، ادامه داد: در اين روش جنس ماده تنها با استفاده از سلول داراي ماده ژنتيکي باروري مي شود.


دالمن با بيان اينکه به دلايل اخلاقي اين روش تنها بر روي حيوانات انجام مي شود، اضافه کرد: از اين روش که جزو روشهاي شبيه سازي است مي توان در توليد حيوانات ترانس ژن يعني حيواناتي که با توجه به اهداف مورد نظر ژن آنها دستکاري شده است استفاده کرد.


اين محقق با اشاره به سابقه اين پژوهشگاه در توليد حيوانات ترانس ژن خاطرنشان کرد: در اين پژوهشگاه بزغاله ترانس ژن توليد شد و پژوهشگران اميدوارند بتوانند فاکتور 9 انعقادي خون انسان را در شير آنها بيان کنند.وي با تاکيد بر اينکه فاکتور 9 انعقادي خون در درمان بيماري هموفيلي به کار مي رود اضافه کرد: از اين روش همچنين مي توان در تکثير حيوانات در حال انقراض نيز استفاده کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا